Årets tema: Les og Lek

Les og Lek

Barnehageåret 2023-2024 vil Preg barnehage Ålesund jobbe med temaet "Les og lek". Vi ønsker at barna skal få utforske og utvikle sin språkforståelse og språkkompetanse via ulik litteratur og forfattere som for eksempel eventyr fra inn- og utland, Thorbjørn Egner, Asbjørnsen og Moe, Alf Prøysen, ulike fortsettelsesbøker m.m. Barna skal få bli kjent med bøker på både nynorsk og bokmål, lage egne historier og ha ulike formingsprosjekt tilhørened temaene de ulike avdelingen jobber med.

Vi tar også del i et utvikingsarbeid gjenneom Ålesund Kommune. Dette året skal vi fordype oss i utforming av rommet, og dets betydning for språklig utvikling. Vi jobber med problemstillingen Hvordan kan vi gjennom årets tema, Les og Lek, bruke det fysiske rom så det gor gode vilkår for språklig utvikling.

Vi vil jobbe med temaet gjennom heilskaplig læring. Denne måten å jobbe på handler om å skape sammenhenger på tvers av fagområdene i rammeplanen. Vi ønsker å løfte frem læringspotensialet i hverdagssituasjonen. En trenger ikke egne opplegg for å jobbe med hvert enkelt fagområde, men heller se en heilskap – og slik legge til rette for læring i de aktivitetene vi gjør i det daglige.

Følg oss gjenre på Instagram, der vil vi legge ut litt om hvordan vi jobber. Konto: preg_alesund